Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. -Albert Einstein-
Ontdek je bij jezelf patronen die je wel eens onder de loep zou willen nemen?
Zeg je wel eens 'ja' als je eigenlijk 'nee' had willen zeggen? Als je dit herkent: waarom doe je dit dan?
Hoe komt het dat de opmerking van 'die ene collega' een buitenproportionele reactie bij jou teweegbrengt?
Hoe komt het dat je van jezelf op je vrije dag van alles 'moet', terwijl het je heerlijk lijkt op de bank te zitten met een boek?
Iedereen loopt wel eens tegen ergernissen aan waarvan je denkt: 'Waarom doe ik dit zo? Kan dit nu niet anders?' Niet voor alles is een quick fix of rigoureuze omslag mogelijk, maar als je aan de slag wilt met deze patronen en ergernissen, ligt er zo goed als altijd 'groei op de loer'!
Zou je dit eens samen met iemand willen onderzoeken?
Mijn naam is Carin van Dalen en ik loop 'hier' inmiddels 50 jaar mee. Ik word blij van een boek, een goede bak koffie verkeerd, een goed gesprek en het optrekken met vrienden en familie. Vrienden omschrijven mij als iemand met een brede interesse, iemand die houdt van gezelligheid, humor heeft en een denker is.
Ik leef en leer met vallen en opstaan, maar ik groei: iedere dag een heel klein beetje! Zoals ik geïnteresseerd ben in mijn eigen groei, wil ik ook bijdragen aan de groei van de ander. Daarom ben ik momenteel student aan de Grondwerk Academy en laat ik mij scholen tot integratief coach.
'Zo ben ik nu eenmaal!', hoor ik een ander wel eens zeggen. De vraag is: is dat ook zo? Er kunnen zaken zijn in onszelf, waar we een 'punt' zetten, omdat we opzien tegen groeipijn. Maar... 'No pain, no gain'. Door samen naar deze punten te kijken, lukt het regelmatig om een 'comma' te zetten, zodat er verandering mogelijk is. Niet de makkelijkste weg, maar vaak wel de moeite waard!

Fotocredits: Eva G. Opraus
Leerkrachten en docenten
Lesgeven is een prachtig vak! Daarnaast kun je genieten van de interactie met degenen die je lesgeeft. Je hoeft je in het onderwijs nooit te vervelen: 'Geen dag is hetzelfde!' In deze tijd is een leerkracht of docent daarnaast méér dan iemand die 'alleen maar' les geeft. Laten we eerlijk zijn, het is een mooi vak, maar ook een vak dat veel van iemand kan vragen. Je herkent het misschien wel: die ene klas, of die ene leerling...
Loopbaan
Inmiddels werk ik zo'n 25 jaar in het onderwijs. Ik ben ooit begonnen als leerkracht van groep 4 op een basisschool in Rotterdam, vervolgens heb ik 13 jaar in het vmbo gewerkt en sinds 2019 ben ik werkzaam in het mbo. In het voortgezet onderwijs (vmbo) ben ik mentor geweest van brugklassen en in het mbo ben ik naast docent, Studieloopbaan Begeleider (SLB'er).
Van 2001 tot 2003 heb ik het voorrecht gehad les te geven op een Internationale school in Manilla (Filippijnen).
Een goede balans
In het onderwijs heb je met meer te maken dan alleen lesgeven: weerstand, concentratieproblemen, respectloosheid, administratie, veeleisende ouders die -met alle goede bedoelingen- het beste voor hun kind willen, vergaderingen... Soms kun je zo opgaan in de rol van leerkracht of docent dat je 'vergeet' dat je zelf ook mens bent. Jij hebt je kracht en je talenten, maar daarnaast ook je beperkingen!
Hoe houd je alle ballen in de lucht en hoe houd je het daarnaast leuk en inspirerend voor jezelf?
Hoe vind je een goede balans tussen werk en privé?
Hoe kun je tijdig om hulp vragen?
Hoe ga je om met ouders die veeleisend zijn?
Wat is jouw verantwoordelijkheid en wat die van de ander?
Hoe kun je 'nee' leren zeggen zonder schuldgevoel?
In 2019, na 20 jaar werkzaam te zijn geweest in het onderwijs liep ik zelf vast en ben ik ongeveer 3 maanden overspannen thuis geweest. Hierdoor kan ik mijzelf ervaringsdeskundige noemen. Ik ben steeds meer aan het leren, welke grenzen ik kan en mag aangeven naar leerlingen, ouders en collega's toe, zodat ik kan doen waar ik het meeste plezier in heb: les geven. Ik help je graag in jouw zoektocht.

